Ostoskorin hylkääminen verkkokaupassa

Ostokorin hylkäämiseen liittyvät ongelmat ovat verkkokaupan keskeisempiä haasteita. Tavoitteena on tietysti välttyä ostokorin hylkäämiseltä asiakkaan ostoprosessin aikana. Ostokorin hylkääminen voi johtua monesta eri asiasta. Syiden pohtiminen pitää suorittaa jokaisen verkkokaupan kohdalla erikseen.

Ostokorin hylkäämiseen liittyvät ongelmat ovat verkkokaupan keskeisempiä haasteita. Tavoitteena on tietysti välttyä ostokorin hylkäämiseltä asiakkaan ostoprosessin aikana. Ostokorin hylkääminen voi johtua monesta eri asiasta. Syiden pohtiminen pitää suorittaa jokaisen verkkokaupan kohdalla erikseen.

Yleisimpiä syitä ostokoriin hylkäämisen verkkokaupassa

1) Maksutapojen puuttuminen verkkokaupassa. Tämä ongelma on helppo ratkaista hankimalla palveluntarjoaja, joka tarjoaa Suomalaisten pankkien maksutapainikkeet. Näitä ovat Suomen Verkkomaksut , Checkout, Klarna ja Suomen Maksuturva.

2) Tehokkaiden toimitustapojen  puuttuminen. Ilman tehokkaita toimitustapoja ostokorin hylkäämiset ovat selviö. Suomessa on kaksi toimitustapaa ylitse muiden, kun ajatellaan verkkokauppa. Näitä ovat Itella (Posti) ja Matkahuolto.

3) Selkeä, helppokäytöinen ja looginen ostospolku eli reitti, tuotteen lisäämisestä ostokoriin ja siirtymisestä  verkkokaupan kassalle. Tähän asiaan kannatta todellakin uhrata aikaa ja rahaa. Mycashflow verkkokauppa alustassa ostospolku on suunniteltu hyvin ja perusasetuksilla voi aloittaa kaupankäynnin.

Tekijöitä, jotka voivat aiheuttaa ostokrin hylkäämisen verkkokaupassa

Edellä mainitut kolme tekijää, ostokorin hylkäämiseen ovat faktoja ja ne voivat varmasti allekirjoittaa jokainen verkkokauppias. Näiden kolmen faktan lisäksi löytyy useita erilaisia tekijöitä, jotka voivat aiheuttaa kyseessä olevan ongelman. Näitä tekijöitä voidaan verkkokaupasta havannoinin ja analyysin jälkeen. Syvempään analyysiin kannattaa käyttää Google Analytics sovellusta.

  • Verkkokauppa on vaikuttaa epäluottevalta, tarvittavat luottamusta herättävät tekijät puuttuvat
  • Tuotteet pitää lisätä ostokoriin, että näkee lopullisen hinnan ostoksille
  • Alennuskoodikenttä on näkyvissä, mikä ajaa asiakkaat etsimään alennuskoodia hakukoneiden avulla
  • Epäkäytettävä verkkokauppa, jossa ei ole selkeää rakenetta, asiakkaan mielenkiinto kohdistuu epäolennaisiin asioihin
  • Ostosprosessin vaiheissa on jotain sellaista, joka saa asiakkaan mielenkiinnon pois ostoprosessista
  •  Postiennakon puuttuminen verkkokaupan toimitustavoista

Edellä maintut asiat nousivat esille optimointi.con keskusteluissa

Tunnusluku ostokorin-hylkäämisprosentti

Tämä asian seuraamiseksi on helppo muodostaa tunnusluku, ostokorin hylkäämisprosentti. Se lasketaan seuraavasti: Keskeneräiset tilaukset / Tilausmäärä = ostokorin-hylkäämisprosentti.

Tilaustenmäärä tulee olla riittävä, jotta tunnusluku on luotettava

Teksti: Bittipaja.fi